Dieta Dukana



Dieta Dukana (dieta białkowa) jest chyba najbardziej znanym modelem odżywiania na całym świecie. Została opracowana przez dr Pierre Dukan’a i podzielona na cztery następujące po sobie etapy. Główne założenie diety Dukana to spożywanie większych ilości białka i mniejszych ilości węglowodanów
i tłuszczów.

Fazy diety Dukana

Faza I – faza ataku

Ze wszystkich etapów diety Dukana jest to etap najbardziej restrykcyjny. W tym czasie ubytek kilogramów jest największy. Faza ataku powinna trwać kilka dni (ok. 5) a głównym składnikiem pożywienia powinny być produkty dostarczające pełnowartościowego białka zwierzęcego:

chude mięsa – cielęcina, wołowina (ze względu na wysoką zawartość tłuszczu należy unikać antrykotu i rozbratla), konina. Nie należy spożywać wieprzowiny i jagnięciny.

podroby – wątróbka cielęca, wątróbka drobiowa.

ryby – tuńczyk, makrela, sardynki, łosoś, dorsz, okoń, pstrąg i inne białe i chude ryby,
a także ryby wędzone i w konserwach (wyłącznie w sosie własnym).

owoce morza – krewetki, ostrygi, kraby, małże, homary.

drób – kurczak i indyk bez skóry. Nie należy spożywać gęsi i kaczek.

chude wędliny – o zawartości tłuszczu poniżej 4%. Nie należy spożywać golonki i szynki wędzonej.

jaja – dozwolone w każdej postaci.

chudy nabiał – jogurty, twarożki (pozbawione tłuszczu), serki homogenizowane.

inne – kawa, herbata, przyprawy, musztarda, ocet.

Dieta Dukana ze względu na duże ilości białka mocno obciąża nerki, dlatego też stosując tę dietę należy bezwzględnie, każdego dnia dostarczać organizmowi odpowiednią ilość płynów (co najmniej 1,5L dziennie).
dieta dukana
Faza II – faza naprzemienna

Do jadłospisu opisanego w fazie I możemy dodać surowe lub gotowane warzywa: pomidory, rzodkiewki, paprykę, ogórki, szpinak, zieloną fasolkę szparagową, pora, kapustę, selera, sałatę, cykorię, bakłażana, cukinię, buraki, marchew i grzyby.
Faza zwana jest naprzemienną, ponieważ polega na naprzemiennym stosowaniu menu
z fazy I i menu z fazy II. Przez 5 dni spożywamy produkty białkowe a przez kolejne 5 dni produkty białkowe + warzywa.
W przeciwieństwie do fazy pierwszej diety Dukana, druga faza powinna trwać aż do uzyskania docelowej/pożądanej wagi ciała. W zależności od efektów, które chcemy uzyskać może trwać nawet wiele miesięcy.

Faza III – faza utrwalenia

Celem tej fazy jest utrzymanie osiągniętej wagi ciała poprzez utrwalenie wyrobionych nawyków żywieniowych. Czas trwania fazy uzależniony jest od ilości zrzuconych kilogramów (10 dni na każdy utracony kilogram wagi ciała). Do jadłospisu możemy dodać: chleb pełnoziarnisty (maksymalnie 2 kromki dziennie), ser żółty (maksymalnie kilka plastrów dziennie), owoce bez dużej zawartości cukru (należy unikać bananów, czereśni
i winogron). Dodatkowo makaron, ryż i ziemniaki (jeden z trzech wymienionych produktów maksymalnie dwa razy w tygodniu). Niewątpliwą zaletą tej diety jest możliwość, dwa razy w tygodniu, „luźnego posiłku”, tzn. jemy co chcemy. Ważne żeby był to jeden posiłek a nie cały dzień :)
W fazie utrwalenia nie stosujemy już dni naprzemiennych jak w fazie drugiej. Jednakże, obowiązuje tutaj zasada jednego dnia w tygodniu zgodnego z zasadami fazy pierwszej
(dzień białkowy).

Faza IV – faza stabilizacji

Ostatnia fazy diety Dukana. Możemy już jeść bez większych ograniczeń. Oczywiście
z zachowaniem zasad zdrowej diety – unikamy słodyczy, słodzonych napojów itd. Jedyną zasadą tej fazy jest stosowanie raz w tygodniu dnia białkowego (jak w fazie ataku).

Przygotowując posiłki należy pamiętać o zdrowych metodach obróbki termicznej – unikamy smażenia, stawiamy na grillowanie, duszenie i gotowanie. Jeść należy z umiarem –
nie obżeramy się tylko jemy do osiągnięcia uczucia sytości.

Moja opinia na temat diety Dukana jest taka sama jak dla większości diet gotowców. Zdecydowanie preferuję odżywianie zgodne z zapotrzebowaniem kalorycznym. Jakoś nie przemawiają do mnie modele odżywiania oparte na całkowitej eliminacji danych grup produktów czy na wyłącznym operowaniu w obrębie jednej grupy. Dieta Dukana ma swoje zalety. Przede wszystkim nie należy do grupy diet 1000kcal, 1500kcal czy innych z określoną kalorycznością. W tym przypadku jemy aż do uczucia sytości, które dla każdego człowieka będzie inne. Drugą zaletą jest faza utrwalenia i stabilizacji. Dieta Dukan tak naprawdę się nie kończy po określonym czasie i cześć proszę sobie dumać co dalej, tylko ma jasno określone zasady utrzymania masy ciała.
Do minusów tej diety niewątpliwie należy spore obciążenie organizmu ogromnymi ilościami białka przy jednoczesnym drastycznym ucięciu spożywania węglowodanów i tłuszczów. Nadmierne ilości białka przy jednoczesnym braku zbilansowania pozostałych składników odżywczych mocno obciążają wątrobę i nerki. Ze względu na minimalne ilości węglowodanów w diecie ciężko wyobrazić sobie połączenie diety Dukana z treningiem na siłowni.

Zapraszam do komentowania i dzielenia się swoimi doświadczeniami z dietą Dukana!

Komentarze

  1. Stosowałam diete Dukana. Doszłam do 2 fazy…
    Schudłam i chudłam cały czas. Jednak przyszły wakacje i delikatna zmiana diety – delikatna!
    I zaczal sie efekt jojo.
    Ale to nic.
    Z efektu jojo, po wakacjach wyszłam. Wróciłam na tor Dukana i dalej chudłam. Jednak…
    dieta tak rozregulowała mi układ hormonalny ze teraz walcze z nadwaga i ciezko mi schudnąć.

    Bardzo obciazająca dieta.
    Moim zdaniem nie warto.

  2. Też miałam problemy po diecie Dukana podobne do Klaudii. Obecnie stosuję dietę bezglutenową, efekty są zadowalające.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


2 × = osiemnaście

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>