Dieta paleo



Kolejną stającą się coraz bardziej popularną dietą jest dieta paleo. Zawsze podchodzę
z dystansem do gotowców, gdyż wiem, że na dłuższą metę się nie sprawdzają, ale tym razem jest inaczej. Duży wpływ na moją opinie niewątpliwie ma fakt, że nie jest to typowa „dieta cud”, tylko naprawdę ciekawa propozycja, która namawia do zmiany stylu życia, a nie ingerowania w czas posiłków i kierowania się dziwnymi zasadami. Innymi słowy
z powodzeniem można być na diecie paleo i przy okazji trzymać się typowych wytycznych diety kulturystycznej.

Za jej twórcę, pomysłodawcę i propagatora uznaje się dr. Loren’a Cordain’a. Moim zdaniem założenia i tok rozumowania diety paleo jest dosyć prosty i oczywisty, ale dobrze, że są ludzie którym chce się namawiać innych do prowadzenia zdrowego trybu życia. I tutaj jest pies pogrzebany, bo co to znaczy zdrowy tryb życia? To jakże popularne stwierdzenie jest niesamowicie nieścisłe i niedoprecyzowane. Jestem przekonany, że każdy z nas nieco inaczej rozumie zdrowy tryb życia czy zdrowe odżywianie się. Należę do ludzi, którzy lubią konkrety i chyba dlatego ta dieta mnie zaciekawiła.

Na pewno nie ulega wątpliwości fakt, że w dzisiejszych czasach odżywiamy się zupełnie inaczej od naszych przodków. Już kiedyś pisałem na ten temat kilka słów w moim pierwszym poście (pij mleko będziesz wielki?). Tysiące lat temu człowiek prowadził zbieracko – łowiecki tryb życia tzn. żywił się upolowaną zwierzyną, złowionymi rybami czy znalezionymi owocami, grzybami i orzechami. Badania antropologiczne dowodzą, że taki sposób odżywiania był dla człowieka bardzo korzystny. Łatwo zauważyć, że dieta ta była bogata w białko i zawierała stosunkowo mało węglowodanów i tłuszczów. Najprawdopodobniej zjawiska, niezwykle dziś popularne, jak nadwaga czy otyłość, były wówczas zupełnie nieznane. Oczywiście do zdrowej diety należy dodać fakt bardzo aktywnego trybu życia, co było niezbędne do łapania zwierzyny. Ludzie pierwotni byli zatem bardzo wysportowani i umięśnieni i nie nękały ich choroby typu miażdżyca, cukrzyca itd. Według Międzynarodowej Federacji Diabetologicznej do roku 2025 ilość chorych na cukrzycę wzrośnie do 380 milionów. Jak dla mnie jest to przerażająca liczba. Aż trudno uwierzyć, że kiedyś cukrzyca była zupełnie nieznana i ludzie na nią nie chorowali.

Jaki z tego wniosek? Dzisiejsza dieta wielu milionów ludzi na świecie jest tragiczna. Żywimy się chemicznymi syfami najgorszego sortu, a co najgorsze często świadomie. Czytanie składu na produktach spożywczych stało się już moim nałogiem i musze przyznać, że jak widzę produkt, w skład którego powinny wchodzić trzy składniki, a wymienionych jest chyba z pięćdziesiąt z czego połowa to ulepszacze to jestem przerażony.

Założenia diety paleo podobają mi się głównie z tego względu, że nie polega ona na tym żeby nie jeść jak zakłada większość „cudów dietetycznych”, ale żeby jeść z głową i maksymalnie ograniczyć produkty, które tysiące lat temu były nieznane, co zwiększa prawdopodobieństwo zdrowego życia pozbawionego wyżej wymienionych chorób.

Przejdźmy do konkretów. Założenia diety paleo wyglądają następująco:

1. Nie jedz nabiału (poza jajkami)

Wydaje mi się, że to nic dziwnego. Tysiące lat temu (okres paleolityczny stąd nazwa dieta paleo) ludzie nie hodowali zwierząt, zatem krowy czy kozy były im nieznane, a dojenie np. samicy mamuta mogłoby być bardzo trudne. Z resztą wielu czołowych kulturystów odradza jedzenia nabiału, zatem nawet nie decydując się na dietę paleo lepiej go ograniczyć.

dojenie

2. Nie jedz zboża

Najprawdopodobniej ludzie pierwotni jedli nasiona zbóż tylko w wyjątkowych sytuacjach, tzn. gdy nie udało się znaleźć czy złapać nic lepszego. Był to więc typowy zapychacz na czarną godzinę. Powinno się całkowicie wyeliminować z diety produkty zbożowe, takie jak pieczywo, kasze, makarony, ryż, płatki itd.

3. Głównymi źródłami węglowodanów powinny być owoce i warzywa nie zawierające skrobi

Co ciekawe pomimo znacznie mniejszych ilości spożywanych węglowodanów, udział błonnika w diecie naszych przodków był znacznie większy. Z diety powinno się wyeliminować całkowicie warzywa zawierające skrobię, a więc ziemniaki czy warzywa strączkowe. O tym jak ważny w diecie jest błonnik znajdziecie tutaj.

4. Jedz chude mięso

Chude mięso upolowanej zwierzyny stanowiło główne źródło pożywienia naszych przodków.

5. Jako „słodzika” używaj miodu

Sól i cukier rafinowany były zupełnie nieznane. Moim zdaniem jest to jedna
z najważniejszych zasad. Miód jest bardzo zdrowy, natomiast sól i cukier to jedne
z największych syfów, których nadmierne spożycie prowadzi do wielu chorób i komplikacji zdrowotnych.

6. Nie jedz przetworzonego jedzenia

Wszelkiego rodzaju dania gotowe, chipsy czy napchane konserwantami wędliny odpadają.

Jak widać założenia diety paleo są dosyć proste i zrozumiałe. Nie jemy produktów, których wówczas nie znano. Eliminujemy chemiczne dziadostwo, którym jesteśmy zewsząd bombardowani. Niezdrowe produkty zastępujemy zdrowymi. Żadnych durnych ograniczeń typu „1000kcal” dziennie i tym podobne.

Na samym początku wspominałem, że można z powodzeniem stosować dietę paleo i trzymać się rygorów diety kulturystycznej. Na pewno jest to możliwe w przypadku osób, które nie zajmują się tym sportem zawodowo i chcą móc się pochwalić szczupłą, umięśnioną sylwetką, a także poprawić swoje zdrowie i samopoczucie.

W Internecie i czasopismach kulturystycznych przeczytałem wiele pozytywnych opinii na temat diety paleo, dlatego myślę, że jeżeli szukacie czegoś nowego, ciekawego to warto jej spróbować. Wydaje mi się, że nie trzeba być naukowcem czy prowadzić szeregu badań żeby zdawać sobie sprawę, że ten sposób odżywiania na pewno jest zdrowszy od tego typowego
w dzisiejszych czasach. Jak często powtarzam 70% sukcesu to dieta. Jeżeli czujecie się źle, jesteście przemęczeni, niezadowoleni itd. może warto zmienić dietę na zdrowszą. Fajnie jest przeżyć życie zdrowo i aktywnie!

Komentarze

  1. Bardzo ciekawa dieta. Widać ludzie w paleozoiku przewyższali nas skutecznością doboru produktów :)

  2. Z założeniami samej diety się jak najbardziej zgadzam – szczególnie z nie jedzeniem przetworzonego jedzenia. Jedyne co mi się nie podoba to sposób reklamowania diety. Muszę powiedzieć, że on mnie na początku trochę odsunął. Do mnie bardziej przemawiało by hasło „dieta zgodna z naturą” a nie dieta paleo, gdzie tak naprawde nie wiemy dokładnie jak żyli ludzie w tamtych czasach i czy żyli długo..

  3. Dieta bardzo konkretna, jednak nie jest wskazana dla każdego. Do niektórych diet należy być zdrowym. Tylko wówczas możemy bardzo konkretnie zająć się odchudzaniem. Gdy mamy jakieś przeciwwskazania lepiej skonsultować to z lekarzem.

  4. Dieta jest bardzo ciekawa. W ogóle ostatnio pojawiają się ciekawe propozycje nowych modeli odżywiania. Widać, że ludzie już chętniej sięgają po zdrowe i mądre diety.

  5. Czyli możnaby rzec, że dieta paleo jest podobna do „sztampowej” diety dla grupy krwi 0. Może wynika to z tego, że jest to najstarsza i właśnie „łowiecko – mięsna” grupa?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.