Alkohol a siłownia



Zapewne każdy z Was wie jak kończą się ostre imprezy i co dzieje się z naszym samopoczuciem na drugi dzień. W końcu wszyscy jesteśmy ludźmi i każdemu zdarza się zabalować. Raczej nie słyszy się o sportowcach, którzy nadużywają alkoholu (oczywiście poza piłkarzami), a tym bardziej o kulturystach, którzy „dają w palnik”. Owszem co za dużo to niezdrowo, ale z drugiej strony słyszy się o przysłowiowej lampce wina do obiadu.
Czy zatem całkowita eliminacja alkoholu z diety kulturystycznej jest wskazana?

Na samym początku muszę zaznaczyć, że nadmierne spożywanie alkoholu w sportach sylwetkowych jest absolutnie niewskazane. Niejednokrotnie powtarzałem, że o sukcesie
w kulturystyce decydują trzy rzeczy: dieta, trening i regeneracja. Przesadzanie z alkoholem (zwłaszcza częste) wydłuża proces regeneracji organizmu, nawet przy stosunkowo dobrym znoszeniu kaca, co z kolei może prowadzić do pogorszenia wyników sportowych. A jak wiadomo kulturystyka należy do sportów, w których każdy szczegół się liczy i można zepsuć świetną formę z dnia na dzień.

Stan upojenia alkoholowego silnie zaburza gospodarkę wodną i elektrolitową organizmu. Alkohol jest metabolizowany przez ludzi organizm, głównie w hepatocytach wątroby.
Etanol ulega tam przekształceniu w o wiele bardziej toksyczny dla człowieka aldehyd octowy. Częste nadużywanie alkoholu prowadzi do otyłości, stłuszczenia wątroby i wielu innych nieprzyjemności. Innymi słowy, tylko niewielka część etanolu jest wydalana wraz z moczem czy przez drogi oddechowe, a reszta jest metabolizowana. Zatem mocno wpływa na nasz organizm. Alkohol powoduje osłabienie mięśni. Spowodowane jest to tym, że przez kilkanaście godzin dociera do nich o wiele mniej substancji odżywczych, ponadto powoduje odwodnienie organizmu głównie z mięśni.

piwo

Trochę postraszyłem, a teraz pora na kilka informacji dotyczących pozytywnego wpływu alkoholu na ludzi organizm. Powyższe nieprzyjemności pojawiają się wtedy, gdy nadużywa się spożywania alkoholu. Jednak picie go w niewielkich ilościach ma swoje plusy. Istnieje wiele badań epidemiologicznych, które dowodzą, że umiarkowane picie (w przypadku mężczyzn maksymalnie 2 drinki dziennie, przy czym maksymalna zawartość czystego alkoholu to 25ml/drinka) zmniejsza ryzyko chorób serca. Większe dawki alkoholu nie wpływają pozytywnie na serce i mogą prowadzić do wielu chorób i negatywnych zmian
w organizmie
. Należy również pamiętać, że takie same pozytywne efekty dla serca można uzyskać bez alkoholu, stosując zdrowy tryb życia i odpowiednią dietę, nie ponosząc przy tym ryzyka ewentualnych szkód spowodowanych alkoholem.

Podczas treningów siłowych organizm wykonuje kawał pracy. Powoduje to nagłe wzrosty ciśnienia tętniczego, co negatywnie odbija się na funkcjonowaniu układu krwionośnego
i serca. Zatem można czasem w dni nietreningowe pokusić się o niewielkie ilości alkoholu
w celach prozdrowotnych.

Wcześniej wspominałem o lampce wina do obiadu. Od lat mówi się, że czerwone wino
w małych ilościach pozytywnie wpływa na serce. Należy również pamiętać, że białe wino również daje pewne korzyści, mianowicie pozytywnie wpływa na płuca.

Wpływ alkoholu na odwodnienie organizmu jest czasami wykorzystywany przez kulturystów przed zawodami. Ponoć poprawia to wygląd żył na scenie.

Podsumowując, kolejny raz potwierdza się teza, że co za dużo to niezdrowo. Na szczęście nie trzeba testować na sobie negatywnego wpływu nadmiaru alkoholu na organizm,
bo wystarczy czasem spojrzeć na osiedlowe ławki i panów tam siedzących, by się utwierdzić
w przekonaniu o złych skutkach takiego hobby. Na szczęście nie taki diabeł straszny jak go malują i od czasu do czasu niewielka ilość alkoholu może działać prozdrowotnie. W końcu człowiek nie wielbłąd i napić się musi (byle z umiarem).

Komentarze

  1. Generalnie sprawa jest prosta – jeśli ktoś choć raz w życiu pomyślał o jakimś sporcie lub wypowiedział stwierdzenie „zdrowy styl życia” to alkohol nie powinien w ogóle istnieć w jego słowniku. Stanowczo odradzam. Te działania alkoholu, które uważamy za pozytywne są miażdżone i wyglądają dosyć blado z negatywnym działaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


× sześć = 48

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>